Monday, August 4, 2008

جنبش پناهندگى در استراليا پيروز شد

پس از سالها مبارزه جنبش پناهندگى، بازداشت اتومات پناهجويان در استراليا لغو ميشود

وزير جديد مهاجرت استراليا كريس ايوانس روز سه شنبه ٢٩ جولاى اعلام كرد كه قوانين سختگيرانه پناهندگى ومهاجرت در استراليا را لغو خواهد كرد. وي همچنين اعلام كرد كه بازداشتگاههاي پناهجويان را بسته و قانون بازداشت اتومات كليه پناهجويانى كه بطور غيرقانونى وارد استراليا ميشوند را لغو ميكند. بر اساس اظهارات وزير جديد مهاجرت بازداشتها تنها در موارد خطرات جدي امنيتي رخ خواهد داد و دوران بازداشتها كوتاه خواهد بود.

قانون بازداشت اتومات كليه پناهجويانى كه بطور غيرقانونى وارد استراليا ميشوند از سال ٢٠٠١ توسط دولت ليبرال جان هاورد به مرحله اجرا گذاشته شد. با اجراي اين قانون ضد انساني صدها پناهجو از كودك و زن و جوان و پير روانه بازداشتگاهها شده و سالها در بدترين شرايط و غير انسانى ترين شرايط زندگى ميكردند. بازداشتگاههاي استراليا يكي از سخت ترين بازداشتگهاي پناهندگى بود. و گزارشات مربوط به شيوع خشونت در اين بازداشتگاهها و نقض ابتدايي ترين حقوق انساني و پناهندگى بارها توسط سازمان ها و نهادهاي بين المللى مطرح شده بود.

با اجراي قانون بازداشت پناهجويان جنبش قوى در اعتراض به اين وضع و در دفاع از حقوق انسانى پناهجويان در سراسر استراليا شكل گرفت. خود پناهجويان در بازداشتگاههاي مختلف به اشكال مختلف دست به اعتراض و مبارزه زدند. از اولين روز اجراي آن تا آخرين روز لغو آن يك جنبش وسيع با خواست آزادي كليه پناهجويان باداشتي و رعايت حقوق انساني براي پناهجويان در استراليا مدام در خيابانها در جوار بازداشتگاهها در رسانه ها و در هر جاي ممكن مبارزه ميكرد. به يمن اين مبارزات دوت استرالیا زير باران انتقادهاي شيد جهاني و داخلى قرار گرفته بود. نفوذ و عمق اين جنبش انساني در جامعه چنان قدرتمند بود كه بحث تغيير اين قوانين به پلاتفرم احزاب دولتي تبديل شد و خود به نمادى به پايبندي به ابتدايي ترين حقوق انساني در جامعه بدل گرديد. امروز كه دولت حزب كارگر استراليا فرمان بستن بازداشتگاهها را صادر ميكند اين فرمان در واقع تبلور اراده آهنين و موفقيت آميز ٧ سال مبارزه پناهندگان و جنبش پناهندگى در استراليا و در سطح بين المللى است.

همبستگى فدراسيون سراسري پناهندگان ايراني از همان روز اول در اين صف و جنبش اعتراضي قرار داشته و به اشكال مختلف جهت تقويت اين جنبش تلاش ميكرد. موفقيت اين جنبش افتخارى است كه فدراسيون در ايجاد آن سهم و نقش چشمگیری داشته است.

پيروزي و موفقيت جنبش پناهندگى در استراليا درس بسيار مهم و ارزنده ايي براي جنبش پناهندگى در سراسر دنيا دارد. هر ذره موفقيت و كسب دست آوردهاي انساني در دفاع از حقوق پناهندگى فقط و فقط به مبارزه پناهندگان و جنبش پناهندگى گره خورده است. نه خدا، نه دولت، نه كليسا و كشيشها، نه پارلمان و وزرا هيچكدام در غياب يك جنبش اعتراضي انساني ذره اي از حقوق انساني پناهندگان دفاع نميكنند. اگر جايي كشيش ها لباس دفاع از پناهنده به تن ميكنند، اگر در پارلمان ها از حقوق پناهندگان صحبت ميكنند همه فقط به يمن اعتراض وسيع و گسترده جنبش پناهندگى به يمن اتحاد متشكل پناهندگان و به يمن سازمانهايي مانند فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى است كه افق پيروزي از طريق مبارزه را همواره در استيصال ترين شرايط پناهندگي در مقابل پناهجويان و كل جامعه قرار ميدهد. اتحاد و تشكل رمز اصلي ايجاد موفقيتهايي در استراليا و اسپانيا و سوئد و هلند و ساير كشورهاي دنياست.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى اين موفقيت بزرگ را به كليه پناهجويان در استراليا به كليه سازمان ها، نهادها و افرادي كه در اين ٧ سال در صف دفاع از حقوق پناهندگان در استراليا بودند، به مسئولين و همكاران واحد فدراسيون در استراليا تبريك ميگويد و كليه پناهجويان ايراني در سراسر دنيا را فرا ميخواند كه به فدراسيون پيوسته و براي ايجاد موفقيت ها و پيروزي هاي ديگر در كشورهاي ديگر تلاش و مبارزه كنند.

زنده باد همبستگى در دفاع از حقوق انساني

همبستگى، فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني
١ اوت ٢٠٠٨

No comments: