Wednesday, January 30, 2008

سورج جمالی پناهجوی افغان دقایقی قبل از اجرای حکم اخراجش در گوتنبرگ سوئد با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد

در اعتراض به تصمیم غیر انسانی دولت سوئد و اداره مهاجرت این کشور روز سه شنبه 29 ژانویه، به فراخوان اتحادیه پناهندگان افغان و فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در شهر گوتنبرگ تظاهراتی به منظور جلوگیری از اخراج سورج جمالی به افغانستان، در مقابل اداره مهاجرت برگزار گردید؛ لازم به توضیح است که پلیس قبلا به
سورج اعلام کرده بود که روز سه شنبه ساعت 9 صبح به افغانستان بازگردانده خواهد شد.

در اعتراض به این تصمیم، اعلام تظاهرات کردیم. با اینکه اداره مهاجرت 15 کیلومتر از شهر گوتنبرگ فاصله دارد ساعت 7:30 صبح مردم دسته دسته از راه رسیدند و راه ورود ماشینهای پلیس به محوطه بازداشتگاه را سد کرده و با در دست گرفتن پلاکاردها و باندرولهای زیاد به سر دادن شعار و سخنرانی پرداختند.

همزمان با شروع تظاهرات، آمبولانسی به سرعت وارد محوطه بازداشتگاه شد. معلوم بود که در داخل بازداشتگاه اتفاقی رخ داده است؛ تلفن سورج که همیشه باز بود جواب نمی داد به همین دلیل مطمئن شدیم که سورج دست به خودکشی زده است. از یک سو پلیسها در راه بودند که تا او را به فرودگاه ببرند و از سوی دیگر آمبولانس آمده بود که سورج را به بیمارستان منتقل نماید.
ساعت 8:30 صبح سورج جمالی به بیمارستان موندال منتقل گردید. در آنجا معلوم شد که وی با خوردن قرص دست به خودکشی زده است. پس از انتقال وی به بیمارستان، جمعیت در محوطه اداره مهاجرت دست به راهپیمایی زدند. خبرنگاران کانال 4 تلویزیون سوئد و روزنامه یتوبوری پستن در آنجا به تهیه گزارش پرداختند. گزارش این تظاهرات ساعت 10 صبح همان روزاز تلویزیون کانال 4 پخش گردید.
تظاهر کنندگان ساعت 9 صبح به طرف بیمارستانی که سورج در آن بستری شده بود حرکت کردند و در آنجا نیز تا ساعت 12 ظهر دست به تجمع زدند.
اکنون تنها اتفاقی که افتاده است این است که اخراج سورج به افغانستان به دلیل اقدام به خودکشی، فعلا به تأخیر افتاده است. اما همزمان یکی دیگر از پناهجویان افغان را همان روز از طریق فرودگاه آرلاندا در استکهلم به افغانستان اخراج کردند. در حال حاضر حدود 7 نفر از پناهجویان افغان در بازداشت بسر میبرند و قرار است که در طول 2 هفته آینده همه آنها از سوئد اخراج گردند.
به نظر می رسد که پلیس سوئد به طرز کم سابقه ای به شکار پناهجویان افغان پرداخته است و این شکار هیچ پایانی هم ندارد. باید تلاش کرد تا این وضعیت را عوض کرد. آخرین اخبار از سروج جمالی این است که او از خطر جانی نجات یافته و از بیمارستان به بازداشتگاه پلیس انتقال یافته است. تلاش برای متوقف کردن دیپورت سورج و سایر پناهجویان ادامه دارد.
فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی و اتحادیه پناهندگان افغان در گوتنبرگ از همه شرکت کنندگان بویژه آنهایکه از شهر مالمو برای اعتراض به دیپورت سورج جمالی آمده بودند قدردانی و خسته نباشی می گویند.

اتحادیه پناهندگان آفغان - گوتنبرگ
همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – گوتنبرگ
30 ژانویه 2008

Tuesday, January 29, 2008

يورش وحشيانه پليس قبرس به خانواده هاى پناهجويان بازداشتى

بر اساس گزارشات رسيده به دبيرخانه فدراسيون پليس قبرس بعد ازظهر روز گذشته (يكشنبه ٢٧ ژانويه) به محل تحصن خانواده هاى پناهجويان بازداشتي يورش برده و متحصنين و حاميان آنها را بطرز وحشيانه اى مورد ضرب و شتم قرار داده است.

تحصن تعدادى از همسران و فرزندان پناهجويان بازداشتى از روز ٢٣ ژانويه در مقابل وزارت كشور قبرس در نيكوزيا و در اعتراض به بازداشت شوهران شان آغاز شده است. روز گذشته تعداد زيادى از مردم و نمايندگان سازمان هاي مدافع حقوق پناهندگى و انسانى در حمايت از مطالبات خانواده هاي متحصنين به محل تحصن آمده و همبستگى خود را با مبارزات آنها اعلام كردند. در همين حال نمايندگان يك گروه مدافع حقوق انسانى از بلژيك با اجراى موسيقى شور و حال همبستگى انسانى را به نمايش گذاشتند. به دنبال سخرانى پرشور و انتقاد آميز نماينده اين گروه از سياست هاي ضد انسانى دولت قبرس، پليس قبرس از متحصنين خواستند كه به تحصن خود خاتمه دهند. متحصنين و مردم به اين برخورد پليس اعتراض كردند و اعلام كردند به هيچ قيمتى حاضر نيستند دست از اعتراض و مبارزه خود بردارند. پليس قبرس كه با واكنش اعتراضى و مقاومت سرسختانه متحصنين و حاميان شان روبرو ميشود اقدام به قطع برق محل تحصن ميكند. حاميان متحصنين به اين برخورد پليس اعتراض ميكنند كه ماموران پليس اقدام به دستگيرى آنها ميكنند. با دستگيري نماينده گروه مدافع حقوق پناهندگى خانواده ها و حاميان همه متحدانه به اقدام سركوبگرانه و وحشيانه پليس اعتراض ميكنند. پليس نيز در واكنش به ضرب و شتم متحصنين و حاميان آنها ميپردازد. با مقاومت متحدانه در نهايت پليس عقب نشينى ميكند و تحصن ادامه ميابد.

موضوع يورش پليس به خانواده هاي متصن بلافاصله در رسانه هاى گروهى قبرس منعكس شده و به يك جنجال سياسى عليه دولت تبديل ميشود. سخنگويان و نمايندگان احزاب سياسى بلافاصله اقدام سركوبگرانه پليس عليه خانواده هاي متحصنين را محكوم ميكنند. با پخش خبر رفتار وحشيانه پليس قبرس با مردم و متحصنين تعداد زيادى از مردم به نشانه همبستگى به محل تحصن آمده و حمايت قاطع خود را از متحصنين ابراز ميكنند. در همين حال سازمان حمايت از پناهندگان قبرس (كيسا) نيز به منظور اعتراض به رفتار پليس با متحصنين و لاقيدى مقامات دولتى نسبت به مطالبات متحصنين فراخوان يك راهپيمايي در مركز شهر نيكوزيا را ميدهد.

راهپيمايي مردم قبرس امروز دوشنبه ٢٨ ژانويه از مركز شهر شروع و تا محل تحصن در مقابل وزارت كشور ادامه داشت. تعداد زيادى از مردم با شركت در اين تظاهرات از مطالبات متحصنين دفاع كرده و خواهان آزادي فوري پناهجويان بازداشتي شدند.

بازتاب گسترده اعتراضات مختلف مردم و احزاب سياسى باعث ميشود كه وزير كشور قبرس نيز در راديو و تلويزيون به اين موضوع بپردازد. وزير كشور قبرس اقدام سركوبگرانه پليس را اشتباه خواند.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني ضمن محكوم كردن رفتار وحشيانه پليس قبرس از دولت قبرس ميخواهد كه كليه پناهجويان بازداشتى را فورا آزاد كنند. ما به كليه متحصنين و حاميان شان درود فرستاده و اقدام اعتراضى آنها را گامى مهم در موفقيت و تحقق خواسته ها و مطالبات شان ميدانيم. ما همچنين از كليه پناهجويان و پناهندگان ايرانى در قبرس ميخواهيم كه بهر شكل ممكن اين تحصن و اعتراض خانوده ها را مورد حمايت وسيعتر و همه جانبه تر خود قرار داده و متحدانه اين مبارزه مهم و سرنوشت ساز را به پيروزى بكشانيم.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى
٢٨ ژانويه ٢٠٠٨

تعرض جديد دولت محلى كردستان عراق به پناهندگان تيپف

براساس گزارشات رسيده به دبيرخانه فدراسيون امروز صبح دوشنبه ٢٨ ژانويه ماموران نظامى كردستان عراق در شهر اربيل عراق به هتل هاي محل اقامت پناهندگان تيپف (اعضاى سابق مجاهدين خلق) يورش برده و كليه اسناد اين پناهندگان از جمله ليسه پاس هاى عراقى آنها را گرفته و تا چندين ساعت محل اقامت آنها تحت محاصره نيروهاي نظامي بود. ماموران نظامى كردستان عراق به كليه پناهندگان (كه تعداد آنها بيش از ٥٠ تن گزارش شده)، دستور دادند كه همه فردا ساعت ١٠ صبح در محل آسايش (اداره امنيت) اربيل حضور بهم رسانند.

همزمان با اين يورش نيروهاى نظامى كردستان عراق كنسولگرى جمهورى اسلامى در شمال عراق با تعدادى از پناهندگان تماس گرفته و آنها را تهديد نمودند.

اين تعرض جديد نيروهاى نظامي كردستان عراق به نظر ميرسد توطئه اى براي بازگرداندن اين پناهجويان به جمهورى اسلامى باشد.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى ضمن محكوم كردن اين يورش غيرانسانى نيروهاي نظامى كردستان عراق، تلاش ميكند خبر اين يورش را به اطلاع نهادها و سازمان هاي بين المللى مدافع حقوق پناهندگى و انسانى در جهان برساند. ما همچنين از همه نهادها و جريانات مدافع حقوق انسانى ميخواهيم كه با اعتراض به دولت كردستان عراق خواهان تامين امنيت كليه پناهندگان و جلوگيرى از بازداشت يا استرداد آنان به ايران شوند. نبايد اجازه داد دولت كردستان عراق، خوش رقصى خود در مقابل جمهورى اسلامى را با معامله بر سر مخالفين رژيم جمهورى اسلامي انجام دهد. كليه اين افراد بر اساس قوانين و تعهدات بين المللى پناهنده محسوب شده و هيچ نيرو و دولتى اجازه دست درازى و تعرض به آنها را ندارد. ما همچنين سكوت كميسارياي پناهندگان سازمان ملل در قبال زندگى اين افراد را نيز محكوم كرده و خواهان دخالت فورى اين سازمان براى تامين امنيت جانى و زندگى آنان ميابشيم.

فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى دولت محلى كردستان عراق و كميسارياى پناهندگان سازمان ملل را مسئول هر اتفاقى براي اين پناهندگان ميداند.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى
٢٨ ژانويه ٢٠٠٨

Monday, January 28, 2008

پدرانمان را آزاد كنيد

گزارشى از تحصن اعتراضى خانواده هاى پناهجويان بازداشتى در قبرس

گروهى از همسران و فرزندان پناهجويان بازداشتى ( شامل ٨ زن و ٤ كودك) در قبرس در مقابل وزارت كشور قبرس در نيكوزيا تجمع كرده و نسبت به بازداشت پدران و همسران شان اعتراض كردند. اين پناهجويان يك اعتراضيه را به وزارت كشور ارائه دادند كه ضمن اشاره به وضعيت و شرايط سخت زندگى آنها در قبرس اظهار داشتند كه اجازه كار در قبرس نداشته و از دسترسى به خدمات اجتماعي و درماني محروم ميباشند. يكى از معترضين در گفتگو با خبرنگاران اعلام داشت كه خانوده آنها ١١ سال است كه با كمترين امكانات اوليه زندگى انسانى در قبرس در پروسه پناهندگى ميباشند. تظاهر كنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روى آنها نوشته بود: "شوهران و پدران ما مجرم نيستند. همه آنها را فورا آزاد كنيد" يك زن پناهجو كه دو فرزندش را در قبرس بدنيا آورده نيز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت كه ١٠ سال است در قبرس در پروسه پناهندگى است اما حق كار كردن در قبرس را نداشته و از هيچگونه كمك و خدمات اجتماعي و درمانى برخوردار نيست. شوهر او نيز بيش از يكسال است كه در بازداشت اداره مهاجرت قبرس ميباشد.

يك دختر ٩ ساله نيز به خبرنگاران گفت: " من ٧ سال است اينجا هستم و در اينجا مدرسه يونانى رفته ام.من نميخواهم به ايران بازگردم. از رئيس جمهور قبرس ميخواهم كه پدرم را كه ٤ ماه است در بازداشت بسر ميبرد فورا آزاد كند.


وزير كشور قبرس در جريان اين تجمع اعتراضى در جمع معترضين حاضر شده و به توجيه سياستهاى خود پرداخت. وى در ابتدا اعلام داشت كه اينجا كشورى است كه قانون و مقرارات حاكم است و بايد به آن احترام گذاشت. وي از خانواده ها خواست كه براى ادامه پروسه كار پناهجويان بازداشتي بايد همسران خود را قانع كنند تا گذنامه يا مدارك سفر خود را ارائه دهند. وى خطاب به خانواده ها اظهار داشت كه ما ميخواهيم بدانيم هركس در قبرس زندگى ميكند پروسه هاى قانونى ماندن در قبرس را طى كرده است. براى اين كار بايد در مرحله اول اسناد خود را ارائه دهند. وى افزاود: " كسانيكه با دولت همكارى نكنند نميتوانند مشكلات شان را حل كنند. موضع ما كاملا روشن است كسانيكه همكارى كنند از بازداشتگاه بيرون خواهند آمد. ما تسليم فشارها نميشويم و اجازه نميدهيم افراد با هويت هاى ناشناس آزادانه در جمهورى قبرس پرسه بزنند.

هنگاميكه نخست وزير به دفتر خود بازمي گشت زن پناهجويي فرياد زد: " من ٨ سال است اينجا هستم. ٤ فرزند دارم. نميتوانم كار كنم ميخواهم از شما بپرسم چرا؟؟؟


نماينده كيسا KISA (سازمان حمايت از مهاجرين و پناهندگان) نيز در جمع تظاهرات كنندگان سخنرانى كرد. وى گفت: " پناهجويان بازداشتى دليلى ندارند كه به وزير كشور اعتماد داشته باشند هنگاميكه همين وزير به وعده ها و قول هاى خود نسبت به ٨ پناهجويي كه سال گذشته در بالاى تانكر آب بازداشتگاه، تحصن كرده بودند، وفادار نماند.

وي همچنين افزود: اگر كسى پاسپورت جديد بگيرد به سادگى ممكن است ديپورت شوند. وزير كشور دوباره همان وعده هاي دروغينى كه سال گذشته به ٨ پناهجو داده بود را تكرار ميكند. چرا اين مردم بايد او را باور كنند؟

يك زن به خبرنگاران گفت : ما اينجا ميمانيم تا يك جواب مثبت دريافت كنيم. چاره ديگرى برايمان نمانده. پس از اينهمه سال و دست به هر كاري زدند ديگركارى برايمان باقي نمانده انجام دهيم. فقط اميدواريم در اين هواى سرد فرزندانمان بيمار نشوند. چون از خدمات درمانى محروميم"

بازداشت پناهجويان در قبرس يك سياست شناخته شده و غير انسانى دولت قبرس ميباشد. سالهاست كه تعداد زيادى از پناهجويان در بازداشتگاههاي اداره مهاجرت قبرس بسر ميبرند. دوت قبرس پناهجويان را در بازداشت نگه ميدارد تا آنها را وادار كند كه با گرفتن گذرنامه ايرانى به ايران بازگردند. پناهجويان ايرانى معتقدند دولت قبرس مدتهاست حق پناهندگى پناهجويان ايرانى را برسميت نشناخته و در مقابل يكى از خشن ترين مستبدترين و ضدانساني ترين نظامهاي سياسى دنيا خاموش مانده و هيچگونه حمايتى از قربانيان و فراريان نظام جمهورى اسلامى بعمل نمياورد.

تحصن اعتراضى خانواده هاي پناهجويان اعتراضي يك اقدام شايسته و حق طلبانه است. اين تحصن بايد وسيعا مورد حمايت قرار گيرد. دوولت قبرس بايد در سطح بين المللى زير فشار قرار گيرد تا در برخوردها و تصميم گيريهايش نسبت به پناهجويان تجديد نظر كند. دولت قبرس بايد ايران را بعنوان يك كشور ناامن شناخته و به سياست بازداشت و ديپورت پناهجويان خاتمه دهد.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى ضمن حمايت از تحصن اعتراضي خانواده هاي پناهجويان بازداشتي از كليه پناهندگان و پناهجويان ايرانى در قبرس ميخواهد كه اين تحصن اعتراضي را مورد حمايت قرار داده و از حقوق انساني پناهندگان در اين كشور دفاع كنند.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني
٢٧ ژانويه ٢٠٠٨

Saturday, January 12, 2008

فراخوان اضطرارى براى كمك و نجات دهها تن از اعضاى سابق مجاهدين

بيش از ٥٠ تن از پناهندگان تيپف(اعضاى سابق مجاهدين خلق) در زندانهاى كردستان عراق و تركيه بسر ميبرند.

براساس گزارشات رسيده به دبيرخانه فدراسيون به دنبال افزايش ميزان خروج پناهندگان مستقر در تيپف عراق هم اكنون بيش از ٥٠ تن از اين پناهندگان در زندانهاي كردستان عراق و تركيه گرفتار آمده اند. دبيرخانه فدراسيون با اطلاع از هر دستگيرى براي نجات اين افراد تلاش كرده است. در اثر اين فعاليتها تعدادى از زندانهاي اربيل و موصل نجات يافته اند اما كماكان تعدا د زيادى هنوز در كردستان عراق و تركيه در بازداشت بسر ميبرند.
تعداد و نام زندانها به قرار زير است:
١- زندان امنيت اربيل (آسايش) ٣٠ نفر
٢- زندان موصل، ٨ نفر
٣- زندان سلوپى در تركيه ٦ نفر
٤- زندان اديرنه تركيه، ٣ نفر
٥- تعدادى نيز در زندان دهوك در كردستان عراق ميباشند.

(اسامى بازداشت شدگان به دلايل امنيتى ذكر نميشود.)

كليه افراد بازداشت شده فوق جواب پناهندگى از كميسارياي پناهندگان سازمان ملل دريافت كرده و بعنوان پناهنده برسميت شناخته شده اند. اين پناهندگان هيچ جرمى جز اينكه نميخواهند در اوضاع ناامن و بي ثبات عراق بمانند مرتكب نشده اند. اينها فعالين سياسى و مخالفين جمهورى اسلامي بوده اند كه چه در گذشته و حال به سياستهاي جنايتكارانه جمهورى اسلامى نه گفته و عليه آن مبارزه كرده و ميكنند. تعلق و پيشينه سازمانى آنها در سازمان مجاهدين خلق طوقى شده بر گردنشان كه آنها را از همه طرف زير فشار خرد كننده قرار دهند. نيروهاى ائتلاف آمريكايي ٤ سال آنها را در ارودوگاه تيپف عراق به شكل بازداشت نگهداشتند. سازمان مجاهدين به اشكال مختلف برچسب بريده و جاسوس و همكار رژيم زده و آنها را طرد و براى شكست شان روز شمارى ميكند. جمهورى اسلامى با هزاران ترفند تلاش ميكند كه آنها را شكار كرده و روانه سياهچالهاي خود كند. كميسارياى پناهندگان سازمان ملل هيچ گونه مسئوليتي در قبال زندگى و امنيت و انتقال آنها قبول نكرده و تنها كاغذ پاره پناهندگى را به دست شان داده و آنها را در چنگال گرگهاي هار محلى و منطقه اى رها كرده است. دولت عراق اصرار دارد كه اين افراد خاك عراق را ترك كنند. دولت كردستان عراق هر جا اين پناهندگان را ميبيند عليرغم داشتن برگه هاي مجوز اقامت و تردد در عراق آنها را بازداشت و زندانى ميكند. دولت تركيه نيز به صرف تعلق سازمانى آنها را دستگير و به شمال عراق ديپورت ميكند. دولتهاى اروپايي حاضر به پذيرش اين افراد نبوده و از انتقال آنها به كشور خود سرباز ميزنند. نيروهاى اپوزيسيون در قبال زندگى و امنيت اين افراد ذره اي احساس مسئوليت كرده و هيچ حمايتي از كمپين نجات آنها بعمل نمياورند.

پيشينه سياسى اين پناهندگان عملا به مهر محتوم يك سرنوشت و زندگى دردناك تبديل شده است. ظاهرا و قانونا پناهنده اند اما از هيچ حقوق برسميت شناخته شده پناهندگى برخوردار نميباشند. اين يك تراژدى است. از همه طرف به اين پناهندگان يورش برده اند. دفاع از حقوق انسانى و پناهندگى اين افراد. دفاع از حرمت و ارزش انسانى اين افراد كمك براي نجات و رهايي آنها يك وظيفه عاجل هر نيرو و جريان سياسى است كه ذره اى خود را پايبند ارزشهاي انساني ميداند. بعبارتي وضعيت اين افراد محكمترين محك ارزيابي از نيروهايي است كه خود مدافع حقوق انسانى ميدانند.

نبايد اجازه داد زندگى و جان و حرمت مخالفين جمهورى اسلامى اينگونه زير چكمه هاى سياه حاكمان له شود. بايد به يارى اين عزيزان شتافت. به هر شكل ممكن مقامات محلى كردستان عراق، دولت تركيه و كميسارياى پناهندگان سازمان ملل را زير فشار قرار دهيد. همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى همه مردم شريف و آزاديخواه و همه نيروها و جريانات مدافع حقوق انسانى را فرا ميخواند كه مطالبات زير را از مقامات كردستان عراق ، دولت تركيه و كميسارياي پناهندگان سازمان ملل خواستار شوند:

١- آزادى فورى كليه پناهندگان دستگير شده در زندانهاي كردستان عراق و تركيه
٢- اجازه خروج از عراق و ورود به تركيه. دولت تركيه موظف است كه با اين پناهندگان مانند ساير پناهندگان برسميت شناخته شده سازمان ملل برخورد كرده و به آنها تا زمان انتقال به كشور امن سوم اقامت دهد.
٣- انتقال فورى كليه اين پناهندگان به كشور امن سوم.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني
١١ ژانويه ٢٠٠٨
www.hambastegi.org

جمهورى اسلامى بيش از ٣٣٠ پناهنده افغانى را در سرما و برف سنگين ديپورت كرد

بر اساس گزارشات خبرى، جمهورى اسلامي روز چهارشنبه و پنج شنبه )٩ و ١٠ ژانويه) مجموعا بيش از ٣٣٠ پناهنده افغانى را دستگير و در سرما و برف شديد در مرز افغانستان رها كرده است. مقامات محلى افغانستان اعلام كردند كه اگر به موقع ترتيبات انتقال اين پناهندگان را نميدادند امكان مرگ همه اين افراد در اثر سرماى شديد وجود داشت.

جمهورى اسلامى با شمشير دولبه از يكسو زندگى و جان ميليونها نفر را به بهانه كمبود سوخت و گاز در معرض خطر جدى قرار داده و از سوى ديگر در چنين شرايط هولناكى دسته دسته انسان هاي شريفى كه سه دهه در آن كشور كار كرده اند را بطور كاملا غير انسانى در سرما و برفهاى شرقى كشور رها ميكند. در هر دو سناريو آنچه كه براى جمهورى اسلامى ذره اى اهميت ندارد زندگي و جان و حرمت و ارزش انسان هاست. ضديت جمهورى اسلامى با پناهندگان افغانى را تنها با همين حلقه ميتوان توضيح داد. جمهورى اسلامى خصلتا و ذاتا رژيمى ضد انسان و ضد ارزشهاى انسانى است. تركش هاى تعرض اين رژيم بر تن هر انسانى از زن و كودك و جوان و كارگر و پناهنده، نشسته است.

يك عامل مهم در شدت عمل رفتارهاي فاشيستى جمهورى اسلامي با پناهندگان افغانى سكوت و كرنش معنى دار كميسارياى پناهندگان سازمان ملل است. جمهورى اسلامى در روز روشن و از تريبونهاي خبرى فرياد ميزند ميخواهد يك و نيم ميليون افغانى را دستگير و به ٥ سال زندان محكوم كند. اما از اين سازمان با اصطلاح مدافع پناهندگان صداي اعتراضى بلند نميشود. پناهندگان افغانى را با خشونت بار ترين اشكال دستگير و ديپورت ميكنند اما مسئولين و مقامات كميسارياي پناهندگان سازمان ملل بر لبان خود مهر سكوت گورستانى ميزنند. سكوت و مماشات كميسارياي پناهندگان سازمان ملل در چنين شرايطى كه فاشيستي ترين تعرضات به پناهندگان روا ميشود ماهيت پناهنده ستيزى اين سازمان را آشكارتر ميسازد. بايد اين سياست مماشات جويانه كميسارياي پناهندگان سازمان ملل در قبال تعرض فاشيستي كه جمهورى اسلامى از سر گرفته است را نيز در سطح افكار عمومى بين المللى افشا كرد.


همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى تلاش ميكند هر گونه تعرض يا سكوت در قبال چنين تعرض فاشيستى را قاطعانه افشا كرده و مردم شريف و انسان دوست دنيا را متوجه اين اوضاع خطير پناهندگان افغانى در ايران كند.

ما همچنين مردم شريف ايران و پناهندگان افغانى را نيز فرا ميخوانيم كه بسرعت براي مقابله با گسترش تعرضات فاشيستى جمهورى اسلامى كانون ها و محافل مقاومت سراسرى عليه ديپورت پناهندگان افغانى را سازمان داده و جمهورى اسلامى را در حلقه محاصره اعتراضات توده اى قرار دهند.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى
١٠ ژانويه ٢٠٠٨



با تمام قوا در مقابل طرح فاشيستى جمهورى اسلامى در قبال پناهندگان افغانى بايستيم

جمهورى اسلامى دور ديگرى از تعرضات فاشيستى خود عليه پناهندگان افغانى را شروع كرده است. بنابه گزارشات خبري مقامات وزارت کشور جمهورى اسلامى ایران هشدار داده اند که آن دسته از پناهندگان افغانى که دارای مدرک قانونی نیستند، در صورت ادامه "اقامت غیر قانونی"، دستگیر و تا پنج سال زندانی خواهند شد.

در همين زمينه تقی قائمی رئیس اداره اتباع بیگانه وزارت كشور جمهورى اسلامي گفته است: "ما تاكنون افراد فاقد مجوز را به طور مسالمت آميز و به وسيله اتوبوس (سرویس) به كشورشان باز می گردانديم." وى همچنين مى افزايد از این پس، قرار شده است مهاجرین فاقد مدرک قانونی، دستگیر شوند و به مدت پنج سال، در اردوگاه های اقامت اجباری نگهداری شوند.

جمهورى اسلامي طرح اخراج دسته جمعى پناهندگان افغانى را با خشونت هر چه تمامتر از بهار سال جارى آغاز كرده است. برخلاف ادعاى قائمي، با صدها هزار پناهنده افغانى كه تاكنون از ايران اخراج شده اند با خشن ترين و فاشيستى ترين شيوه ها برخورد شده است. حق تحصيل را از كودكان افغانى گرفتند. دسته جات مسلح و هار جمهورى اسلامي در خيابانها و كارگاهها به شكار دسته جمعى پناهندگان افغانى پرداخته و با خشونت و ضرب و شتم و توهين و افترا آنها را دستگير و روانه جهنم افغانستان كردند. به روى پناهندگان افغانى در مرزها آتش گشودند. كارگران افغانى را از بالاي ساختمانها پرتاب كردند. كار را كه تنها سرمايه بقا و زندگى آنان بود را از آنها سلب كردند. عبور و مرور افغانى ها را در برخى از محلات شهرهايي چون اصفهان ممنوع كردند. حق تجمع بيش از يك نفر را براي آنها ممنوع كردند. و يك فضاي پليسي نظامي فاشيستى عريانى را در سراسر جامعه حاكم كردند.
جمهورى اسلامي طرح خود را اعمال فشار براي بازگرداندن مهاجرين افغاني مينامد. اما اقدامات جنايتكارانه آنها اعمال فشار نيست. يك شكنجه هولناك و بى صدا در ابعاد صدها هزار نفرى است. يك جنايت خاموش ملبس به لباس مندرس احساسات ناسيوناليستى است. قنديل يك نسل كشى است. برخوردى كه جمهورى اسلامى با پناهندگان افغانى ميكند با سياهان آفريقاى جنوبى در دوران آپارتايد نژادى نشد. جمهورى اسلامى تلاش ميكند روى فاشيستهاى هيتلرى را با چنين اقداماتي سفيد كند.

مقاومت و اعتراض مردم شريف و آزاديخواه روى ديگر سكه تعرض فاشيستي جمهورى اسلامي به پناهندگان افغانى بوده است. با شروع موج يورش پليسي نظامى جمهورى اسلامى به پناهندگان افغانى بخش وسيعى از مردم آزاديخواه در مقابل اين تعرض فاشيستى ايستادند. به آن اعتراض كردند. از حق شهروندى پناهندگان افغانى در ايران دفاع كردند. كارگران شرق تهران بيانيه دادند كه ما تنها يك شناسنامه و كارت هويتي داريم و آن شناسنامه هويت طبقاتى ماست. كانون ها و محافل اعتراضى در ايران شكل گرفت. جهمورى اسلامى در يك چالش و منگنه فشار اعتراضى ديگرى قرار گرفته بود.

امروز نيز بايد جمهورى اسلامي را از اين موضع فاشيستى اش عقب راند. دندانهاي تيزش را خرد كرد. طرحش را به شكست كشاند. بايد از همين الان نهادها و محافل مقاومت و دسته جات دفاع از پناهندگان افغانى را در ايران سازمان داد. بايد كيفرخواست تك تك پناهندگان افغانى را به دنيا اعلام كرد. بايد هشدار جديد جمهورى اسلامى به پناهندگان افغانى را اعلام جنگ جديد جمهورى اسلامى به استانداردهاي انساني و مدنى بشريت تلقي كرد. و با آن قاطعانه مبارزه كرد. بايد جبهه اي به وسعت تمام جهان براي جمهورى اسلامى ايجاد كرد و در سراسر دنيا سياستهاي فاشيستى جمهوري اسلامى را افشا و منزوى كرد. بايد بشريت شريف و برابرى طلب در سراسر دنيا را در مقابل اين سياست ضد انساني جمهورى اسلامى قرار داد.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان به سهم خود قاطعانه عليه اين سياست فاشيستى جمهورى اسلامي مبارزه كرده و تلاش ميكند در سطح بين المللى توجه افكار عمومي را به عمق اين فاجعه جلب كرده و همبستگي و حمايت بين المللى در دفاع از حقوق پناهندگان افغانى را ايجاد كند.

مردم آزاديخواه ايران
پناهندگان و مهاجرين افغان

دست در دست هم در سراسر دنيا عليه اين موج تعرض فاشيستى جمهورى اسلامي بايستيد. اجازه ندهيم سياستهاي فاشيستي با هر لباس و پوششي و در هر گوشه اي از دنيا به نرم آن جامعه تبديل شود. ما همه شما را به اعتراض و مبارزه عليه جمهورى اسلامى فراميخوانيم.

به اين مبازرزه بپيونديد و دنيا را از دست جنايتكاران و فاشيستهايي چون جمهوري اسلامي مصون نگهداريد.

همبستگى فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى
٥ ژانويه ٢٠٠٨