Saturday, February 9, 2008

۳ پناهجوی دیگر افغان در شهر مالمو دستگیر شدند

روز سه شنبه پنجم فوریه پلیس شهر مالمو ۳ نفر از پناهجویان افغان را در ساختمان محل زندگیشان دستگیر کرد. درساعت ۷صبح روز سه شنبه٬ ۴ماشین شخصی ویک ماشین با آرم و مشخصات پلیس به محلی که پناهجویان در آن زندگی میکردند مراجعه کرده و درب اصلی ورودی ساختمان که فقط در صورت داشتن کلید و یا بوسیله کد باز میشد را باز کرده و وارد ساختمان می شوند و سپس درب خانه را زده و آنها را دستگیرکرده و با خود میبرند.

لازم به ذکر است آدرس محل دستگیرشدگان جای دیگری بوده وازمحلی که آنها دستگیر شده اند٬ نه پلیس ونه اداره مهاجرت خبر نداشته است. به محض اطلاع از این موضوع فاضل نادری از مسئولین فدراسیون سوئد با دفتر Jan Axelsson(وکیل سرشناس ) در شهر مالمو جهت مشورت و اقدامات عاجل تماس گرفت و برای پیدا کردن وکیلی آشنا با مسایل افغانستان با وی مشورت کرد.

به علاوه او با روزنامه Sydsvenska نیز تماس گرفت و توجه این روزنامه را به موضوع پناهجویان دستگیر شده جلب کرد. در پی این تماس سر دبیر روزنامه به فاضل نادری قول داد که، در صورت امکان خبرنگاری را برای تهیه گزارش و مصاحبه با پناهجویان دستگیر شده به آنجا بفرستد٬ که تا لحظه نگارش این گزارش خبری از آمدن این روزنامه دریافت نکرده ایم.

دوستان و فعالین افغانها در مالمو به همراه فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در مورد این 3 پناهجو و سایر پناهجویان بازداشتی یک بیانیه مطبوعاتی را صادر کردند. به علاوه قرار بر این شد که با Asylgruppen در شهر مالمو تماس گرفته شود و آنها را نیز به کمک بطلبند.

هم اکنون تلاشهای زیادی برای ممانعت از اخراج این پناهجویان در جریان است. به نظر میرسد که دولت سوئد، اجرای حکم اخراج پناهجویان افغان را به طور جدی در دستور کار خود گذاشته است. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی به همراه سازمانها و تشکلهای افغان در سوئد با تمام توان برای متوقف کردن پروسه اخراج این پناهجویان در تلاش خواهند بود.
اسامی دستگیر شدگان عبارتند از:
Aref Orfanعارف عرفان
زبیر صوفی Zobair Sofi
فریدون رفیق Faraidon Rafiq

همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – سوئد
2008-02-6