Friday, April 25, 2008

گزارش تظاهرات زوریخ سوئیس








در پی فراخوان سازمانهای حقوق بشری و پناهندگی در سوئیس روز 19 آپریل بیش از 2000 نفر به میدان آمدند و خواهان حقوق مساوی همه مردم ، در سوئیس شدند. این درحالی است که دولت سوئیس همه نوع فشار برای بیرون راندن پناهندگان وخارجیهای مقیم سوئیس را انجام داده و با تصویب سخت ترین قوانین در پارلمان در صدد اجرای کامل این قوانین بر آمده و تا حالا هم بخشهایی از این قوانین؛ ضد انسانی علیه خارجیها را به مرحله اجرا در آورده است . البته بیشتر این قوانینرا علیه پناهندگانی که ، بنا به دلایل نامبهمی کیس آنها را رد شده واکنون در کمپ های بسته نگهداشته می شوند و برای دریافت انداک کمک هزینه ، آنها هر روز باید سر وقت حاضر شوند و برای دریافت این حداقلی کمک هزینه باید مدتی در صف بیستند و با دادن هر روز امضاء حضور خود را اعلام نمایند .
برای حمایت از این افراد وبه خاطر این بی عدالتیها تظاهراتی در روز 19 آپریل در شهر زوریخ برگزار گردید .تظاهرات از دم موزه زوریخ شروع گردید . بعداز قرائت از برگزاری این متینگ وبرنامه های اینده راهپیمایی شروع گردید .شرکت کنند گان در حین مسیر با سردادن شعارهایی خواهان اجرای عدالت یکسان برای همه شدند .




فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی واحد سوئیس

گزارش مختصری از جلسه اطلاعاتی با Jan Axelssonیکی از وکلای مشهور سوئد در امور پناهندگان










فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد در ادامه فعالیتهای خود در جهت ایجاد شرایطی بهتر در زندگی پناهجویان از یان آکسلسون وکیل مشهور و آشنا با مسائل پناهندگی دعوت کرد تا از نظر حقوقی و ارائه راه حلهای فردی، پناهجویان را با مسایل و پیچدگی قوانین و راههای استفاده از آن آشنا کند.

یان آکسلسون ابتدا نکات مهمی از قوانین پناهندگی و نحوه استفاده از آن را توضیح داد و سپس به سؤالات متعددی که از جانب پناهجویان مطرح میشد پاسخ داد.
در این جلسه مسایل بسیار مهمی از قبیل چگونگی ادامه زندگی پناهجویانی که پاسخ منفی میگرند اما نمی خواهند به کشورشان برگردند، داشتن و یا نداشتن مدارک شناسایی، نحوه مقاومت و مقابله با پلیس، ازدواج، داشتن کار، بیماری، اقامت از طریق وابستگی خانوادگی و خویشاوندی و همچنین پناهجویان بدون پاسپورت از جمله نکاتی بودند که در جلسه ای که به فراخوان فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در گوتنبرگ برگزار گردید مطرح شدند.

در گزارش کاملتری، رئوس توضیحات وکیل و نکات اصلی و مهم آن را جهت اطلاع پناهجویان بزودی انتشار خواهیم داد.




همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی گوتنبرگ – سوئد
21 آوریل 2008

Friday, April 18, 2008

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، باقیمانده پناهندگان ایرانی در قرارگاه تیپف را به شمال عراق انتقال میدهند

طبق گزارشات رسیده به دفتر فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، هفته گذشته نیروهای آمریکایی مستقر در عراق به پناهندگان ساکن در قرارگاه تیپف اعلام کردند که به زودی به کمپی در شمال عراق انتقال خواهند یافت. پیرو این موضوع فرمی را در میان آنها توزیع کردند تا هر کس مشخصات خود را نوشته و در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دهد.
پناهندگان ساکن قرارگاه تیپف بشدت اظهار نگرانی مینمایند و به سرنوشت و آینده خود با دیدی پر از ابهام و ناروشنی نگاه میکنند. انتظار این پناهندگان این بود که پس از سه سال کشمکش و زندانی کردن آنها و کشیدن سیم خاردار به دور این قرارگاه و مبارزاتی که در طول این چند سال برای دفاع از حقوق پناهندگی خود داشته اند، پروسه انتقال آنان از عراق به کشورهای سوم آغاز خواهد شد. نگرانی پناهندگان ساکن در قرارگاه تیپف این است که هنوز نمی دانند آیا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جریان این جابجایی قرار دارد و با این جابجایی موافقت کرده است یا نه، و نظر به اینکه کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در عراق کمپ پناهندگی در اختیار ندارد، این نگرانی را تشدید میکند که کمپی که این پناهندگان به آن منتقل میشوند در چه موقعیتی است و از نظر امنیتی تحت نظر چه نیرویی است؟ اسکان و امکانات زیستی کمپ مذکور و مسئولیت آنجا در حکومت خان خانی و نابسمان عراق به عهده چه کسانی است و آیا روند بعدی پیگیری و پروسه انتقال آنان اساسا انجام میشود یا نه؟
اینها گوشه هایی از نگرانی پناهندگان کمپ تیپف در عراق است. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در نگرانی به حق این پناهندگان خود را شریک و سهیم میداند و تمام توان خود را برای ایجاد بهبود در زندگی آنها به کار خواهد گرفت. در این رابطه روز سه شنبه 15 آوریل 2008 فرشاد حسینی در یک گفتگوی تلفنی با آقاى "اندريو هاپر" مسئول بخش عراق كميسارياي پناهندگان سازمان ملل در ژنو درباره وضعيت این پناهندگان صحبت کرد و او را با جزئیات در جریان انتقال این پناهندگان و نگرانی آنها از وضعیت پیش آمده قرار داد. آندریو هاپر در پاسخ گفته است: "ما در جریان جابجایی این پناهندگان هستیم اما نه با آن جزئیات که شما توضیح دادید."
با توجه به نگرانی زیادی که در مورد جابجایی و انتقال این پناهجویان بوجود آمده است فرشاد حسینی بر دخالت فوری و مستقیم کیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد و اظهار داشت که در غیر این صورت ما تمام توان فدراسیون را به کار میگیریم و به یک کمپین سراسری در دفاع از حقوق این پناهندگان دست خواهیم زد. آندریو هاپر در پاسخ گفت: "به من مهلت بدهید. من تا هفته آینده شما را در جریان اقدامات این سازمان قرار خواهم داد." در اطلاعیه های بعدی جزئیات این گفتگو و اقدامات بعدی فدراسیون را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در درجه اول خواستار دخالت فوری و مستقیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور اسکان و ایجاد یک محیط امن تا پروسه انتقال این پناهندگان به کشور سوم میباشد.
به علاوه فدراسیون سازمانهای انساندوست و طرفدار حقوق پناهندگی و همه اپوزیسیون ایرانی در منطقه را به دفاع از حقوق پناهندگان کمپ تیپف در عراق فرا میخواند و از آنها میخواهد کمک نمایند تا پروسه آنتقال آنان به کشور سوم هر چه سریعتر سپری گردد.


همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی
16 آوریل 2008