Thursday, July 3, 2008

گزارش میتینگ اعتراضی علیه دستگیری و اخراج پناهجویا ن افغان در سوئد

در پی بازداشت ۱۰ پناهجویان افغان که از سوی پلیس سوئد و بمنظور اخراج آنها به افغانستان انجام گرفت٬ واحد فدراسیون در شهر گوتنبرگ به یک کمپین وسیع برای آزادی این پناهجویان دست زد۔ در ادامه این کمپین که همراه با تبلیغات گسترده حول این مسئله٬ ارسال بیانیه مطبوعاتی به رسانه های جمعی و تلاش برای جلب حمایت از پناهجویان دستگیر شده توام بود٬ روز سه شنبه ۲۴ ژوئن یک تظاهرات در مقابل اداره مهاجرت سوئد در شهر گوتنبرگ برگزار شد۔

در این تظاهرات که به فراخوان فدراسیون سازمان داده شده بود گروههایی از مردم شرکت داشتند و خواستار آزادی پناهجویان دستگیر شده و برسمیت شناحته شدن حق پناهندگی آنها شدند۔ در اثر این اعتراضات تا کنون سه تن از این پناهجویان آزاد شده اند۔

در جریان این میتینگ اعتراضی مجید حمیدیان از سوی فدراسیون بهمراه یکی از نمایندگان پناهندگان افغان با مسئول بازداشتگاه اداره مهاجرت در شهر گوتنبرگ ملاقات و مذاکره کردند۔ مسئول بازداشتگاه به نمایندگان این اعتراض گفت که از طریق اداره مهاجرت مرکزی اطلاعیه سوئدی این تظاهرات را دریافت کرده است۔ در این مذاکرات نمایندگان تظاهرات بر خواست خود مبنی بر آزادی فوری پناهجویان دستگیر شده ٬ توقف دیپورت پناهجویان به افغانستان و برسمیت شناختن حق پناهندگی کلیه پناهجویان افغان به دلیل حاکم بودن شرایط نا امن جنگی تاکید کردند۔

نیاز به توضیح است که روز ۱۹ ژوئن در جریان ملاقات حضوری مجید حمیدیان و عبدالله اسدی از مسئولین فدراسیون با این پناهجویان و درخواست از آنها ٬پناهجویان دستگیر شده به اعتصاب غذای خود پایان دادند۔

مبارزه برای آزادی کلیه پناهجویان افغان از بازداشتگاه و برسمیت شناختن حق پناهندگی آنها ادامه خواهد یافت و ما همه را به دفاع از خواست انسانی این پناهجویان فرا می خوانیم۔
همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی- گوتنبرگ
۲۵ ژوئن ۲۰۰۸