Thursday, August 21, 2008

آزادی داود باقرى را به سكويى براي امنيت پناهجويان در تركيه تبديل كنيم

داوود باقري پس از ٥ ماه تلاش و مبارزه سازمان ها و نهادهاي مختلف، افراد و شخصيتهاي مدافع حقوق انسانى از زندان دولت تركيه آزاد شد. دبير فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني با اطلاع از موضوع نامه اي در اعتراض به دستگيري داود و براي آزادي و حق پناهندگى وي نوشته و براي دهها نهاد و سازمان دفاع از حقوق بشر در تركيه و در سطح بين المللي ارسال كرد. اما آزادي داود محصول يك تلاش همگانى ترى بود. اگر اين تلاش و مبارزه متحدانه نبود، نام داوود به ليست قربانيان جمهوري اسلامي و دولت تركيه اضافه شده بود. داود باقرى يك فعال سرشناس سياسى بود كه خبر دستگيريش توسط دوستان و رفقايش بلافاصله همه جا منتشر شده و بلافاصله يك شبكه دفاع از حق پناهندگى داود شكل گرفت. كه آزادي او از زندان مستقيما نتيجه تلاش هاي اين شبكه بود. اما در تركيه دهها و صدها پناهجوي ناشناس قرار دارند كه كسي از دستگيري، بازداشت و تحميل مشقات و در نهايت ديپورت آنها متوجه نميشود. اين پناهجويان ناشناس در هاله اى از بي خبري، خاموش و بي سرو صدا قرباني ميشوند. شبكه اى كه خطر ديپورت را بر فراز سر داود برداشته و او را از زندان بيرون كشيد، بايد گسترش و فعال تر امر دفاع از تمام پناهجويان در تركيه را در دستور وظايف خود قرار دهد.

زندان و خطر ديپورت تنها مشكلاتى نيست كه پناهجويان از آن رنج ميبرند. شرايط سخت زندگي و پناهندگى در تركيه، مشكلات كمر شكن ديگرى است كه در كنج انزواي پناهجويان روزگار را برآنها در تركيه سياه كرده است. پروسه كشاف و طولاني مدت پروسه هاي پناهندگي، گسترش استيناف ها و جواب هاي ردى، شرايط سخت كار و كسب درآمد، در كنار باج گيريهاي مداوم دولت تركيه از پناهجويان تحت عنوان پول خاك، همه عملا زندگى سياهى را بر گرده پناهجويان تحميل لرده است. مشكلاتي كه داود باقرى از فردا با آن مواجه خواهد بود. آزادي داود بايد نقطه عطفى باشد براى رفتن به مصاف كل اين مبارزه. مبارزه اي عليه تمام مشقاتي كه زندگي پناهجویان را ميخراشد.

تركيه سالهاست كه مهمترين خط مبارزه متحدانه پناهجويان بوده است. به يمن قريب به دو دهه فعاليت پيگير و مستمر فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى، سنت مبارزه متشكل در تركيه ريشه دار و عميق شده است. سنت حمايت سازمان هاي كارگري و احزاب و سازمان هاي مدافع حقوق انساني، ميديا و رسانه هاي گروهي مترقي در تركيه ريشه دار وعميق شده است. اين سنت ها به مثابه مهمترين ابزار براي دفاع از زندگي و حرمت و ارزش انساني في القوه موجودند. آنچه امروز مورد نياز است متحد و متشكل شدن خود پناهجويان است. به ميدان آمدن خود پناهجويان است. نبايد منتظر هيچ معجزه الههي شد. از از آسمان هيچ بركتي نازل نميشود. هر آنچه بدست ميايد از مبارزات متحدانه خود ما و گامها و دستهاي خود ماست.

همبستگي فدراسيون سراسرى پناهندگان ايراني اين موفقيت را به داود باقري و كليه سازمان ها و نهادها و افرادي كه براي آزادي داود تلاش كردند تبريك ميگويد. ما همه پناهجويان را فرا ميخوانيم كه در فدراسيون متحد و متشكل شوند. همه سازمان هاي مدافع حقوق پناهندگي و انساني را فرا ميخوانيم كه با همبستگي و اتحاد براي ايجاد يك فضاي امن و انساني براي پناهجويان در تركيه به تلاش و مبارزه ادامه دهند.

همبستگى فدراسيون سراسري پناهندگان ايراني
١٤ آگوست
٢٠٠٨

No comments: