Wednesday, January 30, 2008

سورج جمالی پناهجوی افغان دقایقی قبل از اجرای حکم اخراجش در گوتنبرگ سوئد با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد

در اعتراض به تصمیم غیر انسانی دولت سوئد و اداره مهاجرت این کشور روز سه شنبه 29 ژانویه، به فراخوان اتحادیه پناهندگان افغان و فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در شهر گوتنبرگ تظاهراتی به منظور جلوگیری از اخراج سورج جمالی به افغانستان، در مقابل اداره مهاجرت برگزار گردید؛ لازم به توضیح است که پلیس قبلا به
سورج اعلام کرده بود که روز سه شنبه ساعت 9 صبح به افغانستان بازگردانده خواهد شد.

در اعتراض به این تصمیم، اعلام تظاهرات کردیم. با اینکه اداره مهاجرت 15 کیلومتر از شهر گوتنبرگ فاصله دارد ساعت 7:30 صبح مردم دسته دسته از راه رسیدند و راه ورود ماشینهای پلیس به محوطه بازداشتگاه را سد کرده و با در دست گرفتن پلاکاردها و باندرولهای زیاد به سر دادن شعار و سخنرانی پرداختند.

همزمان با شروع تظاهرات، آمبولانسی به سرعت وارد محوطه بازداشتگاه شد. معلوم بود که در داخل بازداشتگاه اتفاقی رخ داده است؛ تلفن سورج که همیشه باز بود جواب نمی داد به همین دلیل مطمئن شدیم که سورج دست به خودکشی زده است. از یک سو پلیسها در راه بودند که تا او را به فرودگاه ببرند و از سوی دیگر آمبولانس آمده بود که سورج را به بیمارستان منتقل نماید.
ساعت 8:30 صبح سورج جمالی به بیمارستان موندال منتقل گردید. در آنجا معلوم شد که وی با خوردن قرص دست به خودکشی زده است. پس از انتقال وی به بیمارستان، جمعیت در محوطه اداره مهاجرت دست به راهپیمایی زدند. خبرنگاران کانال 4 تلویزیون سوئد و روزنامه یتوبوری پستن در آنجا به تهیه گزارش پرداختند. گزارش این تظاهرات ساعت 10 صبح همان روزاز تلویزیون کانال 4 پخش گردید.
تظاهر کنندگان ساعت 9 صبح به طرف بیمارستانی که سورج در آن بستری شده بود حرکت کردند و در آنجا نیز تا ساعت 12 ظهر دست به تجمع زدند.
اکنون تنها اتفاقی که افتاده است این است که اخراج سورج به افغانستان به دلیل اقدام به خودکشی، فعلا به تأخیر افتاده است. اما همزمان یکی دیگر از پناهجویان افغان را همان روز از طریق فرودگاه آرلاندا در استکهلم به افغانستان اخراج کردند. در حال حاضر حدود 7 نفر از پناهجویان افغان در بازداشت بسر میبرند و قرار است که در طول 2 هفته آینده همه آنها از سوئد اخراج گردند.
به نظر می رسد که پلیس سوئد به طرز کم سابقه ای به شکار پناهجویان افغان پرداخته است و این شکار هیچ پایانی هم ندارد. باید تلاش کرد تا این وضعیت را عوض کرد. آخرین اخبار از سروج جمالی این است که او از خطر جانی نجات یافته و از بیمارستان به بازداشتگاه پلیس انتقال یافته است. تلاش برای متوقف کردن دیپورت سورج و سایر پناهجویان ادامه دارد.
فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی و اتحادیه پناهندگان افغان در گوتنبرگ از همه شرکت کنندگان بویژه آنهایکه از شهر مالمو برای اعتراض به دیپورت سورج جمالی آمده بودند قدردانی و خسته نباشی می گویند.

اتحادیه پناهندگان آفغان - گوتنبرگ
همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – گوتنبرگ
30 ژانویه 2008

No comments: